fredag 4 maj 2007

Mordheim

Har mer eller mindre frivilligt börjat skissa på en kampanj i den fördömda staden Mordheim. Mordheim är ett miniatyr-spel där små grupper av äventyrare ger sig in i ruinstaden Mordheim för att jaga delar av en metroit som är av stort magiskt värde. Det är i själva verket kaossten, vilket är nästa lika ofarligt som plutonium men mera för själen än kroppen. Jag måste läsa in lite mer om Mordheim och komma på vad som måste göras för att få en kampanj, jag fundera på en två delad eller rent av tre delad. Först en fri omgång när man får öva sig mot varandra som man vill och sedan ett slags serie spel, vet inte om jag ska köra med ett finalspel på slutet eller inte. En annan fråga är vilka grupper som ska få vara med, de som finns i ursprungsspelet är helt balanserade, men de nya är inte alla lika kul att möta. jag har hört ett och annat om dvärgarna, de är helt enkelt för bra, för tuffa med allt för bra pansar på sig för att det ska var kul. Men det kanske finns något som gör dem spelbara.

3 kommentarer:

Michael Eklund sa...

"...jag har hört ett och annat om dvärgarna, de är helt enkelt för bra, för tuffa med allt för bra pansar på sig för att det ska var kul. Men det kanske finns något som gör dem spelbara..."

Alla bara klagar på oss, det var exakt samma klagan i Bloodbowl, suck, suck.
Och antagligen kan man säga samma i Warhammer Fantasy, suck, suck.

Men om jag spelar dom så blir de ju mycket sämre?? Jag är en närsynt bibliotekarie och då jag är så lång ser jag ju knappt ner till spelbordet?? Och jag har inte lyckats med en outflank-taktik med dvärgarna, någonsin!

Jaja, jag förstår etnisk diskrimering när jag ser en.

"I suppose they all just are jealous on our good looks" - Nick Kyme

MK E

PS. Det är ju något visst med dvärgar. När man plockar fram kartongerna och öppnar, man ser alla blänkande rustningar, de stora yxorna, de gigantiska krigsmaskinerna, de stiliga skäggen så känner man hur pulsen går upp. Känner inte alla det?

Eller borde jag prata med en psykolog?

Lennart Jansson sa...

Finns det dvärg psykologer? Får väl ta hänsyn till att du är vek och oskyldig och låta dig spela dvärg. Jag tror inte att jag kommer att spela så det gör inte mig så mycket ; ) När det gäller känslan så förstår jag den, men i mitt fall är den inte förknippad med fantasy, senast var det när jag öppnad Newlines Galatiska armé, 90 nakan kelter. Vem kan motstå dem?

khanmank sa...

I sanningens namn Lennart så är det ju jag som har sagt i ett ebrev till dig att du skulle ordna MordHeim så det är ju jag som är boven som har tvingat på dig en 'frivillg' MordHeimkampanj.

Jag lirar det som blir över av det jag har så att säga: Witch Hunter, Skaven eller Possessed även om de sistnämnda suger vad gäller färgfärdighet...

Sen är ju dvärgar långsamma så att övermanna dem 3-1 som fega Skaven brukar vara en bra metod