onsdag 7 november 2007

World of Warcraft

Är det värt att spela WoW? Ja, men vad är det man får ut av det? Jag tror det beror på nivån. På lägre nivåer, där jag spelat, är det njutning av att stiga, snabbt, lösa problem och upptäcka hur världen fundera. På högre tror jag dels att några av de förra består, kanske främst den att förstå hur världen fungerar. Men så verka det också handla allt mer om social samvaron med ens vänner. På nivåerna under tjugo behöver man inte ha så mycket kontakter med andra spelare tror det behövs för att nå och bli bra på högre nivåer upp till 70. Men jag vet inte så mycket om så högt spel. Jag hör gärna av er som har egna åsikter och helst erfarenheter. Spelet har hittills roat mig men jag känner inte speciellt för att göra om samma saker för att göra det bättre och effektivare. En av sakerna jag verkligen har tyckt om är att vet nästa inget och långsamt upptäcka vad som man kan göra, vad som fungera och hur man når sina mål. Och att vakna i en värld som man inte alls förstår sig på är frustrerande och lite skrämmande. Men känslan när man äntligen kommer på hur man svingar en yxa eller dyker är underbar. Det känns lite på samma sätt som när man upptäckte rollspel som RQ och ADoD som tonåring, en helt ny värld som ligger framför en. Så för den som aldrig prövat på ett on-line rollspel så: pröva för allt i världen. Det behöver inte vara WoW, det finns mängder av andra som alla verkar ha sina anhängar, men pröva någon. Innan ni säger något dumt om hela grenen.

Och det här är nog så nära reklam jag någonsin kommer att komma.

1 kommentar:

Lennart Jansson sa...

Rätt lätt att glida över i ett slags reklam när man berättar om vad man tycker om