söndag 4 november 2007

Blackadder För evigt?

Såg just Black Adders nyårsprogram, kul men inte riktig av full klass. Det är ibland pinsamt, speciellt när det handlar om produktplacering. De ursprungliga fyra är så mycket bättre. Har i bland funderat på vad det säger om en själv vilken av serierna man tycker bäst om. För min del handlar det nog om beslutsångest, jag skrattar mest av trean, den som utspelas under senat 1700-tal. Men den jag tycker bäst om är fyran, just för att den är så grym och ironisk. I skyttegravarna under första världskriget, var ska man gå från där om man gör humor? Det är helt logiskt att sluta med den. Och det märks att manusförfattarna är mycket kunniga och intresserad av första världskriget. Serien tar ju mycket klar ställning i den stora, och länge pågående engelska debatten om hur kriget fördes. Om det var en armé av lejon leda av åsnor eller inte. Och jag kan bara säga att kalla General Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett för en åsna är en förolämpning av alla åsnor. Jag har en känsla av att folk på vänsterkanten i England har en tendens att se generalerna som dårar eller aktivt onda medan den andra sidan försvara och anser att de gjorde vad som måste göras. Själv har jag svårt att inte se Haig, brittisk ÖB på västfronten, som en aktiv och ond åsna. Men oavset vad man tycker i den frågan och vilken politik man vill föra, hoppas jag man kan skratta. Det är så jobbigt när folk man känner och tycker om inte har den grundläggande komiska bildning man hoppas på. Den verkliga grunden för mig är Monty Phyton, The Goodis, Blackadder och Red Dwarf. Marxismen är inte lika grundläggande, även om bröderna är briljanta och de svenska komikerna är inte alls lika viktiga för mig, de är liksom överkurs. Allt jag verkligen lärt mig om humor har jag lärt mig av brittisk tv. Det känns jobbigt när man referera till fotboll för filosofer och möts av en frågande min. Och när man säger Monty så får man ingen reaktion, det är sådan som gör att jag känner mig gammal, och inte bara det att jag är född precis hitom vår tideräknings start. Vem av de fyra som är bäst är ju inte så svårt, men sedan är det värre, personligen är nog The Goodis den jag tycker sämst om. Men de andra två, jag kan inte bestämma mig, åter igen beslutsångest. Men det är nog Red Dwarf, kanske:

http://www.tv.com/red-dwarf/show/132/summary.html?tag=show_table;title;30

Inga kommentarer: