torsdag 1 november 2007

Space Opera

Och nu något helt annat: Peter F Hamilton.
Har läst det mesta av honom har just kommit 1/3 av vägen genom hans senast. Den utspelar sig i "The Commonwealth Universe", en plats som påminner mig om Nivens "Known Space" http://www.larryniven.org/ Det är båda i grunden trevliga ställen, otrevliga saker händer, det finns farliga, men kanske inte riktig onda, fiender. Folk dör och planeter sprängs men ända så är det i grunden ett trevligt universum som båda författarna har skapat. Och i det mesta är det fortsättningar på dagens samhälle, ungefär som idag bara mer av allt. En klar skillnad är att Larry skapade sin värld i 60-talets Kalifornien och Peter i 90-talets England men det känns inte som det har någon grundläggande betydelse. Saker är annorlunda men inte grund känslan. Jag vet inte riktig vad jag ska tycka om dem, jag tycker om att läsa böckerna i båda serien, men det känns som något saknas. Kanske ondska, troligen galenskap, något som visar att universum inte är en trevlig plats? Alastair Reynolds värld känns mycket mörkar och klart skrämmande, på något dumt sätt mer levande och verkligt just därför att det finns något farligt gömt i den världen.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Om man skall läsa Peter Hamilton så kan jag rekommendera "The Naked God"-serien som är den han slog igenom.

Commonwealth-böckerna är bra men jag tycker man skall börja från början. :-)

/Henrik

Lennart Jansson sa...

Håller i grunden med, de är bättre men själva min grundinvändning är den samma, det är en trevlig värld.
LJ