tisdag 24 april 2007

Torsdag dag 1

I London

Skramlade fram på tåget till Liverpo Street Station. Blir lite förvirrad och råkar ta ett cirkelline tåg men efter några bytten är jag på Central och på väg mot Shepherd´s Busch. Väl där upptäcker jag att vandrahemmet ligger i samma kvarter som ett köpcentra och innan för en pub. Jag får vet att jag inte kan komma in före två men att jag kan läman min väska, vilket jag gör och sedan i väg mot Greenwich. Byte vid Bank och så upp i ljuset med DLR, den rätt nya biten av transporterna i London. Den känns nästa som vanlig tunnelbana, inte som 150 år gamlat skräp. Åker genom docklands, häftig område med intressanta hus, till andra sidan floden. Åker hela vägen ner till själva byn. Vandrar från station mot parken, på vägen hittar jag en utförsäljningsbutik som säljer böcker får £2 styck, köper 6 stycken vilket är vad jag orkar bära i solvärmen, misnt 23 grader i skuggan och sol. Sennar visar det sig att det är en exktra billig och bra ställer, borde nog köpt mer ;)
Kommer så fram till parken med en hög kul där Observatoriet ligger. Börjar känna av mitt knä, vilket kommer att plåga mig resten av tiden, men går upp till själva nollpunkten. Vandra runt och tittar, intressant men skulle vara roligar med någon att diskutera allt med. Slutar med att köpa en svart t-shirte med text om själva noll-meridianen.

Går nerför och snett så jag kommer fram till Marintime Museum, jättestort hinner och orkar inte se allt. Men jag tittar bland annat på Nelsons blodiga kläder från Trafalgar innan jag går och äter i matsalen. maten är dyr och inte så mycket bättre än skolbespisning, men jag slipper att få pomfrits till min spagettie, när jag tackar nej ser tanten chocka ut, men ger mig litte extra pasta.

Går sedan runt i själva byn, hittar en maknad med en massa kläder perfymer etc. Köper glass och går sedan ner under Thamesen, det är kul att gå i den gamla tunnel och sedan dyka upp i docklands. Tåget hela vägen till vandra hemmet där jag lägger ifrån mig böcker etc. Så in till sta´n för första raiden på bokshoparna. Det blir lite till, inte så mycket som förr i tiden, saker är inte billiga. Kommer så på att man kan köpa sista minuten billjeter vid Leicester Sq. så ajg går dit och fixar billjeter till Spamalot. Har sedan några timmar kvar till 1930 när jag ska vara vid teatern. Så via Forbiden Planet, som är rörigt och fyllt med underliga saker bla. tolkien-ilustatrören Allan Lee som signera sina böcker, jag tittar bara på men köper lite andra saker. Därefter vidare norrut till B.M

British Museum är nu försätt med en stor central gård som jag går runt, och sedan Parthenon-frisen så nu ahr jag inom en månad sett både tmepelt och utsmyckningen. Det vore mycket enklar om allt var i Athen. En sedan en kvick titt på Assyriska reliferna, de är otroliga, och de vissar så myckt att man har svårt att tro på att den är mer än 2500 år gamla.

En snabb middag på en Pret och så in på Spamalot. Sitter jättehögt upp, är nästa rädd för att falla ner. Men det glömer jag när föreställningen kommer i gång. Den är helt enklet jättebra, även om mycket bygger på att man känner igen saker från filmen eller tv-serien. Mycket nöjd åker jag ut till vandra hemmet och sömmen. Det blir lite dåligt med den, har svårt att somna men det är inte så farligt, och jag vaknar på morgon.

Inga kommentarer: