torsdag 6 december 2007

Beowulf fantasy dikt och film?

Beowulf har i bland ifrågasatts som historia, vilket är mycket dumt, och jag tallar nu om dikten. Jag har inte, och har aldrig betrakta Beowulf som något annat än fantasy. Den använder lite historiska fakta som rekvisita men är inte en gång tänkt som historisk på något sätt, om man nu inte tror att danska kungar härjades av troll som historisk fakta eller att Beowulfs, vilket det nu var, hemland normalt härjades av drakar. Den nya filmen börja med att vissa ett exakt datum, 507 efter Kristus, och det fjäll höga Danmark. Det iriiterar mig med ett exakt datum, det stör mig i upplevelsen av en fantasy-film, nästa lika mycket som ett fantasy Danmark med fjäll. Varför komma med ett exakt datum, för att öka känslan av en historisk sanning, i en film med drakar och troll? Och varför just 507, varför inte 508 eller det svagt mer möjliga 526? Jag har inga problem med den stora stenborgen eller de något mystiska dräkter folk bär efter som det inte är en historisk film, även om Beowulfs förkärlek att bara sin ringbrynja utan något mellan den och hans håriga kropp är något som får mig att känna smärta. Tanken på att långsamt få håret ut draget av brynjan gör ont. Att den fungera sämre än "Den trettonde krigaren", som inte är min favorit film, beror nog i hög grad på bildbehandling. Datorannimeringen av skådespelarna fungera inte alls lika bra som i 300 och ger ingen extra poäng som i SinCity, det bara får mig att känna mig som jag tittade på ett dataspel. Jag kan inte säga att det är en film jag tyckte om eller en gång anse att den är ett bra tidsfördriv, det ger mer att spela två timmar World of Warcraft, bokstavligen mer fantsy och nästa lika bra animering. Jag är inte säker på att jag tycker man ska se den alls, även om man har den gratis, kanske men vänta er inte något bra. Det är ett dataspel där man inte kan göra något eller med andra ord en förfärligt lång intro till ett äventyrsspel som aldrig börjar. Men om ny tycker om att se intron på datorspel så kanske det är något för er?

2 kommentarer:

Anonym sa...

När de diskuterade filmen på vetenskapsradion (SR) så sa historikern att man inte kunde hitta några historiska "fel" i det historiska Beowulfkvädet. Då >>ANTAR<< jag att han räknar bort sånt som troll och drakar.... Fast det sa han inte. Däremot menade han att de omvärldshändelser, de personer och de attityder som visas upp i kvädet rimmar med det lilla man vet om den perioden.

Lennart Jansson sa...

Det är lite av ett cirkelargument, efter som Beowulf är en av de få skrivna källorna, de andra är några sagor från Island och lite annat. Men det är inte min poäng, jag är rätt säker på att den inte från börja var avsedd som en historisk dikt, det finns sådan och det är helt annorlunda, utan som en historiskt förankrad saga. Lite är det som att försöka rekonstruera andra världskriget från serietidningen "Attack", detaljer och helhet kan vara riktiga men det är svårt att säga var gränsen går.