torsdag 28 juni 2007

Bio, om hackers?

Die hard är utsatt för en filmrecensioner i DN som verkligen inte ger så mycket, Eva verka inte förstå sig på filmen och tycker därför inte om den, inget oväntat där, jag har länkat till den för den som vill bli förvirrad. Die hard 4.0 är en gammal film. I alla fall är manuset minst tio år. Grund idéerna är så nittiotals så man har svårt att förstå att det är en film som nominelt är gjord i år. Det är inte en dålig film, eller manus, det finns håll i det som man kan köra minst en serverhall genom men det är ju rätt vanligt när det gäller Holywood. Men mycket är sådant som var aktuellt runt sekelskiftet. Vita och svarta hattar på hackers, när talad man senast om det, inför 2000 problemet? Om filmen hade kommit 2001 hade den varit intressant som idée, men inte nu. En statlig serverhall som är större än googles, cyberterorism som något oväntat och mycket mer är inte längre av intresse. Själva filmen är kul även om Bruce inte får säga allt som han borde säga, inga svordomar och det finns för få roller, mest är det han själv ingen kärlekshistoria finns och den spänning man vill ha mellan folk känns mest påklistrad. Men som underhållning duger den, jag tycker klart bättre om den här en om Spindelmanens trea, som är riktig långtråkig. 4.0 är mest frågan om ett cyberpunk äventyr från ca 1996 med en streetsamurie som ska eskotera en decker till FIBs cybercrime enhet, men den är inte häften så paranoide som jag skulle gjort den, inga agenter som förråder varandra, inga misstankar om hur det kommer sig att polisen läcker, dirket tänker alla att de blivit hackade, riktig tråkigt tydker jag. Och alla som är med i den från hackers, via FBI till skurken är minder säkerhetsmedvetna än de flesta jag känner. Man gömmer bomber i foolks datorer, verkligen troligt att ingen av ett dussin hackers skulle missa att det sitter ett främande föremål om några kilo i burken, om det var frågan om att gömma dem i smuststvätten hade jag kunnat tro på det. Skilndringen av hackningen är verkligen inte realistisk, den verka mera bygga på Swordfish filmen än något annat och all utrustning ser väldigt snygg ut, inte en enda hembygge med grejor stickand ut och så vidare. Och alla, och jag menar alla, har bytt till svarta databurkar med plasmaskärmar.

Inga kommentarer: