onsdag 16 april 2008

Läst och sett

Filmen "What we lost in the Fire" som jag såg var bra men inte kanske vad jag verkligen ville se. Den kändes mycket som en europeisk film. Mycket känslor och mycket bra skådespeleri, och folk som får var fula, alla utom Halle Berry. Bra film men det känns som man sett den förut, bara för att den tar upp teman och känslor som man sett förr. Den sänder brutna tidslinjen är inte alls något som ger mig något, det kräver bara att man inser att filmen inte är berättad i tidsföljd och att man kan komma ihåg ploten. Bra men inte fantastisk, på minner mig på fler sätt om "The Queen". Båda är filmer som bygger på fantastiska skådespelare, men som inte berör mig på djupet. Även, och här kanske jag förvånar, "The Queen" känns som det ligger närmare mitt liv. Just det sättet att reagera och inte vissa känslor är något som påminner mig om mina föräldrar. De är som drottningen också uppväxta under världskriget, och visar inte sin känslor i onödan.

Jag just läst färdig en bok av Ken MacLeod som har kommit i pocket, "Execution Channel". Det är lite fråga om vilken gren den tillhör. Ken har ju skrivit rätt mycket Space Opera, men det är är en thriller, kanske en framtidsthriller, men i så fall en som är "20 Minutes Into the Future" som det sas om Max Headroom. Underrubriken "The war on terror is over... Terror won." är inte helt sant men ger stämningen. Boken är sf, men jag tänker inte berätta varför, läs själva. Det är en riktig bra bok men mycket av stämningen av en rapport från "kriget mot terrorismen" och vad som gått fel. Jag kan inte annat en tycka om den här boken och inte bara för att jag tycker att Ken är en trevlig person. Den ger mycket av vad som är fel och kan gå fel i Storbritannien. För den som vill ha mer av samma stämning kan jag rekommendera "The Boys" en mycket arg serie om superhjältar, men som på många sätt är på samman våglängd som Kens bok. Serien är verkligen inte snäll mot superhjältar eller USA och indirekt inte heller mot "kriget". (En mer direkt kommentar är DMZ, som har flyttat Bagdad till New York City)

Har just nu två Anima tv-serier som jag ska ta mig tid att se, "Death Note" och "Gungrave". Den första är ju just nu något av det mest omtalade inom grenen. Och verkar kunna utlösa en moralisk panik, finns redan tecken på det i Kina. Återkommer när jag sett lite mer.

Inga kommentarer: