söndag 6 januari 2008

Arn hjälpe

Gick i väg och såg Arn. Hade hoppas på en actionfilm med ett antal roliga historiska felaktigheter. Något i stil med "Kingdom of Heaven", men det är den inte alls. Filmen känns som den var regisserad av Ingmar Bergman, och då menar jag som död. Den är långtråkig, dåligt klipp och nästa helt utan nerv. Men med många och långa naturbilder, lite som "Sommaren med Monika" på medeltiden med ultravåld. Och den är exakt lika dålig som det låter. Ingmar kunde göra våldsfilmer "Jungfrukällan" är en bra film i den grenen. Men jag är tveksam om vad jag ska kalla "Arn", den är verken action och våld eller kärlek och natur, utan bara dålig. Den var så plågsam att se att jag var på gränsen att gå i från den. Och när slutet, lite oväntat, kom var det den bästa stunden i hela filmen. Se trailen den ger det mesta och man kan få behålla två timmar av sitt liv. När det gäller fel så är det lite onödigt att gå in på detaljer, det finns en och annan som kan var rätt, men i det stora hela är den ren fantasy inspirerad av svenskt 1100-tal. Folket som är med varken uppför sig, tänker eller talar på ett sätt som känns det minsta medeltida, vilket för övrigt är böckernas stora problem också. Så att klaga på beridna armborstskyttar, sköldar med heraldiska vapen och användningen av begreppet folkkungar, vilka alla är högst otroliga för 1100-talet känns bara fånigt. Det är i och för sig lite roande att se kung Arturs vapen, tre guld kronor över varandra på blå botten, föras av en svensk kung, men det tilldelades troligen inte Arthur för än under Edward IIIs tid. Så det får väl mer ses som en del av den annars helt saknade humorn i filmen. Teknisk är filmen inte alls så bra, såg ju den ryska filmen "Wolfhound" och de har använt sina pengar på ett mycket bättre sätt, och gjort en mycket bättre film. Det är som ni kanske förstått inte så svårt att göra en bättre film än den här, jag skulle klara av det och det med mindre än halva budgeten, jag lovar. Jag tycker mest synd om skådespelarna, delvis gäller de bevingad orden: "Man kan skriva så här men man kan inte säga det högt."

3 kommentarer:

Michael Eklund sa...

"Med ett schysst slagsvärd slår en västgöte världen med häpnad!"

Jag gick in och satte mig på Spegeln med förutsättningen att filmen var dålig, tråkig och för lång.
Jag tyckte faktiskt inte det.
Men man bör nog ha läst böckerna för att få en behållning av filmen, annars blir den för hoppig.

Ser att bland kritiker får den betyget 1 - 3 men "vanligt fölk" ger den 4 i medel. Så himla illa är den väl ändå inte, Lennart?

Sedan är det lite kul att vi har en svensk film med vapen och våld och plåt och huvuden som rullar!!

Sedan är det ju lite lustigt att så elakt som Sverkrarna gestaltas skulle man aldrig kunna göra om motståndarna i det heliga landet...

Har ni läst böckerna, se den här veckan innan den försvinner från Spegeln.
Har ni inte, kanske ni bör vänta till TV-serien.



MK E

Lennart Jansson sa...

Grundproblemet med är Jans brister som historiker och människoskildrare, den ena saken kan jag förlåta hos en romanförfattare men inte den andra. Han förstår inget av hur 1100-talet, verka inte alls läst rysk, polsk och norska källor men det är förlåtligt. Det som inte alls går att förlåta är att han inte klara av att skildra personer som till här andra samhällsklasser än hans egen. Han klara inte av att berätta om bönder och den verkliga överklassen, det han känner till är svensk medelklass. Och de tror ibland de är överklass eller att de förstår underklassen, och har fel i båda sakerna på nästa samma löjliga sätt. Eller med andra ord man känner inte att hans kungar och lagmän är de stormän de troligen var eller att västgöta bönderna är lika sturska och tjuriga som de fortfarande är. Och ibland är han bara dålig på hur saker fungera, som verktyg, hästar och jordbruk.

Svensson sa...

Arn (både bok och film) saknar i min mening en "comic relief", någon enfaldig joker som sticker av mot alla heroiska män och fala kvinnor. Något mer eller mindre "onödigt" inslag krävs i storyn för att inte allt ska gå på räls. Som romarn sa: "Det onödiga är nödvändigt"...

... säger en annan Uppsalafan och Lennart med son-namn, dock bloggar jag på "Svenssongalaxen" så risk för sammanblandning torde inte finnas...